De Britse krant The Guardian vroeg zijn lezers een paar maanden geleden wat zij de beste buitenlandse (dus niet-Engelse, of eigenlijk: niet-Engelstalige) films aller tijden vonden. De uitslag is nu bekend, en bovenaan staat Cinema Paradiso van Giuseppe Tornatore. De krant geeft ook commentaar op de lijst, onder de noemer 'Our verdict'. Het oordeel over Cinema Paradiso: 'Maybe I'm a snob, and I know we're playing a game, not voting for president. But can't you see that this is the kind of movie lousy presidents remember when they want to be kind to cinema and show their humanity?'
Op de Guardian-blog kun je meepraten over de lijst. Lees verder om de ranglijst van veertig titels te zien.
De beste niet-Engelse films volgens de lezers van The Guardian:
1. Cinema Paradiso
Giuseppe Tornatore, Italy/France, 1988
2. Amélie
Jean-Pierre Jeunet, France/Germany, 2001
3. Seven Samurai
Akira Kurosawa, Japan, 1954
4. City of God (Cidade de Deus)
Fernando Meirelles, Brazil/France/USA, 2002
5. The Battle of Algiers
Gillo Pontecorvo, Algeria/ Italy, 1966
6. Breathless
Jean-Luc Godard, France, 1960
7. Jean de Florette/ Manon des Sources
Claude Berri, France/Switzerland/Italy, 1986
8. Bicycle Thieves
Vittorio De Sica, Italy, 1948
9. Pan's Labyrinth
Guillermo del Toro, Mexico/Spain/USA, 2006
10. In the Mood for Love
Wong Kar Wai, Hong Kong/France, 2000
11. Tokyo Story
Yasujiro Ozu, Japan, 1953
12. Les Enfants du Paradis
Marcel Carné, France, 1945
13. The Seventh Seal
Ingmar Bergman, Sweden, 1957
14. Jules and Jim (Jules et Jim)
François Truffaut, France, 1962
15. La Haine
Mathieu Kassovitz, France, 1995
16. Il Postino
Michael Radford, France/Italy/Belgium, 1994
17. Oldboy
Chan-wook Park, South Korea, 2003
18. Delicatessen
Marc Caro & Jean-Pierre Jeunet, France, 1991
19. La Dolce Vita
Federico Fellini, Italy/France, 1960
20. The 400 Blows (Les quatre cents coups)
François Truffaut, France, 1959
21. Aguirre, Wrath of God (Aguirre, der Zorn Gottes)
Werner Herzog, West Germany, 1972
22. Wings of Desire (Der Himmel über Berlin)
Wim Wenders, West Germany/France, 1987
23. Fanny and Alexander
Ingmar Bergman, Sweden/France/ West Germany, 1982
24. Andrei Rublev
Andrei Tarkovsky, Soviet Union, 1969
25. Battleship Potemkin
Sergei Eisenstein, Soviet Union, 1925
26. Crouching Tiger, Hidden Dragon
Ang Lee, Taiwan/Hong Kong/USA/China, 2000
27. Pather Panchali
Satyajit Ray, India, 1955
28. Ran
Akira Kurosawa, Japan/France, 1985
29. Three Colours: Blue (Trois couleurs: bleu)
Krzysztof Kieslowski, France/Poland/Switzerland/UK, 1993
30. Central Station (Central do Brasil)
Walter Salles, Brazil/France, 1998
31. Come and See
Elem Klimov, Soviet Union, 1985
32. Spirited Away
Hayao Miyazaki, Japan, 2001
33. Three Colours: Red (Trois couleurs: rouge)
Krzysztof Kieslowski, Poland/France/Switzerland, 1994
34. Wild Strawberries
Ingmar Bergman, Sweden, 1957
35. All About My Mother (Todo sobre mi madre)
Pedro Almodóvar, Spain/France, 1999
36. Hidden (Caché)
Michael Haneke, France/Austria/ Germany/Italy, 2005
37. Cyrano De Bergerac
Jean-Paul Rappeneau, France, 1990
38. Downfall (Der Untergang)
Oliver Hirschbiegel, Germany/Italy/ Austria, 2004
39. La Règle du Jeu
Jean Renoir, France, 1939
40. Life Is Beautiful (La vita è bella)
Roberto Benigni, Italy, 1997
Lees ook:Is Nigeria het nieuwe Japan?
Lees ook:Nieuw: Asian Film Awards
Lees ook:Nonsens in Nova
Lees ook:Fransen hebben genoeg van arthouse
Lees ook:Nieuw: Cinema Obscura op de boerderij
Is Cinema Paradiso echt zo’n goede film of is ie gewoon lekker nostalgisch? Niet dat ik alles heb gezien, maar ik ben niet echt overtuigd door dit lijstje…
Er staan wel een stuk of wat prachtfilms in natuurlijk, maar mijn lijst zou er wel anders uit zien. Kan me vaag herinneren dat ik Cinema Paradiso wel mooi vond, maar nou ook weer niet onvergetelijk..