Categorie: "Prijzen"

Goedkoop Brits debuut wint prijs in Frankrijk

Altijd leuk als films bekroond worden die geen miljoenen of zelfs tientallen miljoenen hebben gekost, maar bijvoorbeeld zo’n 120.000 euro. Dat was het budget voor London to Brighton, het debuut van regisseur/scenarioschrijver Paul Andrew Williams, dat op het filmfestival van Dinard de Hitchcock d’Or won.

Verhoeven vs Van Warmerdam: 3-2

Met al die nominaties voor Alex van Warmerdams Ober leek het er even op dat de jury van de Gouden Kalveren een verrassing in petto had, maar uiteindelijk werden de prijzen gisteravond toch verdeeld zoals van tevoren was verwacht: dus de Kalveren voor beste regie, beste film en beste actrice naar Paul Verhoevens Zwartboek – een film die veel bezoekers trekt, maar waar ik nog niemand lyrisch over heb horen praten. Van Warmerdam kreeg als troostprijs een Kalf voor het beste scenario, en Ober kreeg ook nog een prijs voor production design. Met de publieksprijs voor Knetter haalde regisseur Martin Koolhoven nog een beetje zijn gram. In NRC noemde hij eerder deze week de jury van dit jaar de meest incompetente die hij ooit in Utrecht had meegemaakt. Niet alleen hadden ze hem wel als regisseur mogen nomineren voor Knetter, maar hij vond ook dat Carice van Houten genomineerd had moeten voor haar rol in Knetter, niet voor Zwartboek. Affijn, het Hollywoodje spelen in Utrecht is weer voorbij, nu afwachten of Zwartboek het nog tot een Oscarnominatie schopt. Dat zou wél een verrassing zijn.

Gouden Ui gaat sambal weglaten

Als het vandaag 1 april was geweest, had ik zeker geweten dat het een grap was. Maar het lijkt serieus. Persbureau Novum bericht dat de initiatiefnemer van de Gouden Ui – de prijs voor de slechtste Nederlandse filmprestaties – wil dat de prijs volgend jaar milder wordt. Het publiek zou dan positiever tegen de Gouden Uien aan gaan kijken. De categorie ‘slechtste film’ wordt vervangen door ‘wat minder geslaagde film’. Joris van den Berg: ‘We willen de filmprijs nuanceren, omdat mensen ons onaardig vinden.’

Maar eh… Dat was toch juist de bedoeling?! Wie aardig gevonden wil worden, moet maar helemáál niet zulke prijzen uitreiken. Opdoeken dus maar, die prijs. Jammer, want zo’n Nederlandse variant op de Golden Raspberries was wel amusant. Zou de organisatie soms geschrokken zijn van de reactie van producent Rob Houwer (Het woeden der gehele wereld, foto), die na het winnen van de Gouden Ui voor slechtste film geen films meer wil maken in Nederland?

Van Warmerdam vs Verhoeven: 6-4

Na de gepeperde kritiek van Alex van Warmerdam op Zwartboek van Paul Verhoeven (‘een echte kutfilm, gemaakt door twee vieze ouwe mannen’) kan de uitreiking van de Gouden Kalveren op het Nederlands Film Festival a.s. vrijdag leuk worden, nu beide mannen genomineerd zijn voor beste regie. Hun films zijn ook genomineerd voor het Gouden Kalf voor beste lange speelfilm. Van Warmerdams Ober is met zes nominaties de grote favoriet, Zwartboek kreeg er slechts vier – net als Nachtrit, Ik Omhels Je Met 1000 Armen en Bolletjes Blues.

Melody Klaver als ‘eigentijdse Mona Lisa’


De Skrien Afficheprijs is gewonnen door de poster voor Diep, ontworpen door Brat Ljatifi. De jury vond het de meest intrigerende en kwalitatief sterkste filmposter van het afgelopen jaar. Dat werd gisteravond bekendgemaakt tijdens het Nederlands Film Festival.

‘Het prachtige portret van hoofdrolspeelster Melody Klaver zuigt als een eigentijdse Mona Lisa de aandacht van de kijker’, aldus de jury. ‘De onscherpte in het beeld creëert diepte en illustreert daarmee de titel van de film.’

Zie ook:
-Welke is het mooist?

 

San Sebastian: Iraanse en Franse film delen prijs beste film

Zoveel filmfestivals, zoveel prijzen. Het festival van San Sebastian maakte vandaag zijn prijswinnaars bekend. De enige Nederlandse kanshebber, Heddy Honigmann met Forever, viel niet in de prijzen. De jury, onder voorzitterschap van Jeanne Moreau, kende twee films de prijs voor beste film toe: de Iraanse film Niwemang (Half Moon) van Bahman Ghobadi, bekend van Turtles Can Fly; en het Franse Mon fils a moi van Martial Fougeron. Tom DiCillo (bekend van Living in Oblivion) won de prijs voor beste regisseur en de juryprijs voor beste scenario, voor zijn film Delirious, waarin Steve Buscemi (zie foto) de hoofdrol speelt. De speciale juryprijs ging naar Carlos Sorin, voor El Camino de San Diego. De publieksprijs van het festival ging naar de Amerikaanse komedie Little Miss Sunshine, die vanaf eind oktober ook in Nederland te zien is. In de top 250 van iMDb staat Little Miss Sunshine nu op de 205e plek, met een gemiddelde waardering van 8,2.

Almodóvar gaat met Volver voor derde Oscar


De strijd om de Oscar voor beste niet-Engelstalige film kan interessant worden. Nu de meeste inzendingen binnen zijn (de deadline is maandag a.s.), kan alvast een voorzichtige balans worden opgemaakt. Opvallende titels zijn in elk geval Pedro Almodóvars veelgeprezen Volver (de inzending van Spanje), Pan’s Labyrinth van Blade II- en Hellboy-regisseur Guillermo del Toro (Mexico), Lunacy van Jan Svankmajer (Tsjechië) en 9th Company van Fyodor Bondarchuk (Rusland), over de oorlog met Afghanistan. Oja, en Zwartboek natuurlijk.