.. onder anderen Javier Bardem, die de Oscar voor beste mannelijke bijrol won, voor No Country for Old Men. Terecht, lijkt mij, al moet ik toegeven dat ik niet alle andere kanshebbers gezien heb. No Country for Old Men was natuurlijk de grote winnaar van de avond, met Oscars voor beste film, beste regie en beste bewerkte scenario. Niet erg verrassend, maar wel terecht denk ik.
De Oscarwinnaars van dit jaar:
Beste film: No Country For Old Men
Beste regie: Joel en Ethan Coen (No Country For Old Men)
Beste acteur: Daniel Day-Lewis (There Will Be Blood)
Beste actrice: Marion Cotillard (La Vie En Rose)
Beste bijrolacteur: Javier Bardem (No Country For Old Men)
Beste bijrolactrice: Tilda Swinton (Michael Clayton)
Beste originele scenario: Juno
Beste bewerkte scenario: No Country For Old Men
Beste camerawerk: There Will Be Blood
Beste animatiefilm: Ratatouille (Brad Bird)
Beste buitenlandse film: Die Fälscher (Oostenrijk)
Beste muziek: Atonement
Beste lied: Falling Slowly (Once)
Beste montage: The Bourne Ultimatum
Beste kostuums: Elizabeth The Golden Age
Beste make-up: La Vie En Rose
Beste special effects: The Golden Compass
Beste art direction: Sweeney Todd
Beste geluid: The Bourne Ultimatum
Beste geluidsmontage: The Bourne Ultimatum
Beste documentaire: Taxi To The Dark Side
Beste korte documentaire: Freeheld
Beste korte film: Le Mozart Des Pickpockets
Beste korte animatiefilm: Peter And The Wolf
Aantal Oscars per film:
No Country For Old Men 4
The Bourne Ultimatum 3
La Vie En Rose 2
There Will Be Blood 2
Atonement 1
Elizabeth The Golden Age 1
The Golden Compass 1
Juno 1
Michael Clayton 1
Once 1
Ratatouille 1
Sweeney Todd 1
Lees ook:Oscarnominaties: de Coens vs. PT Anderson?
Lees ook:No Country for Old Men: kijken, friendo
Lees ook:Nominaties Golden Globes
Lees ook:Coens met meesterwerk in Cannes
Lees ook:Geen Lola voor Carice
Marion Cotillard, het liedje uit Once en al die beeldjes voor een formulewerkje als The Bourne Ultimatum zijn tamelijk verrassend (maar in het geval van eersgenoemde zeker verdiend), maar verder klopt alles wel zo’n beetje met de verwachtingen. Ook dat There Will Be Blood de grote verliezer zou worden, al moet ik nu ik ‘m eindelijk gezien heb zeggen dat de regieprijs eigenlijk toch naar Paul Thomas Anderson had gemoeten. En dat het doodzonde is dat de score van TWBB om technische redenen niet mee mocht dingen, anders waren de concurrerende componisten volledig weggevaagd.