Categorie: "Algemeen"

Wat is de beste oorlogsfilm?

Het blad FilmValley komt binnenkort met een top 50 van beste oorlogsfilms, naar aanleiding van Clint Eastwoods Flags of Our Fathers. Daarom deed de redactie een oproep, om uit een waslijst van 108 titels maximaal twintig favorieten te kiezen. Zo kwam ik er nog eens achter dat ik niet bepaald een liefhebber van het genre ben. Ik heb maar een handvol van de 108 titels gezien (zelfs krakers als Saving Private Ryan en Schindler’s List heb ik gemist). En mijn favoriet, Streamers van Robert Altman, staat er helaas niet tussen. En omdat alleen speelfilms in de lijst staan, ontbreekt Shoah van Claude Lanzmann ook – in elk geval één van de beste films óver oorlog. Dus maar geen lijstje opgestuurd naar FilmValley.

Filmpje pakken prijzig in Londen

Leuk in Londen naar de film gaan kost je aardig wat meer dan elders. De prijzen van kaartjes kunnen oplopen tot zo’n 26 euro, meer dan drie keer het gemiddelde van prijzen in Europese bioscopen. De prijzen in Londen beginnen vaak bij 13, 14 euro voor een kaartje. De Liberal Democrats in de gemeenteraad van Londen lieten een onderzoek uitvoeren naar de prijzen van bioscoopkaartjes. Ze pleiten ervoor dat het bioscoopbezoek weer betaalbaar wordt voor iedereen.

Publieke Omroep heeft beste films

SBS6 zendt de slechtste films uit, de Publieke Omroep de beste. Wie zegt dat? Marketingfacts. Dat voerde een onderzoek uit. Van 22 juli tot en met 29 september werd gekeken welke films uitgezonden werden, en hoe hoog de beoordeling van die films bij filmdatabase IMDb is. De Publieke Omroep-films bleken gemiddeld een 6,7 te scoren, SBS6 slechts 5,34. Eén van de redenen is volgens de onderzoekers dat de Publieke Omroep meer filmhuis-films uitzendt, die vaak een hogere waardering krijgen bij IMDb.

25 jaar Filmhuis Den Haag

Het Filmhuis Den Haag bestaat 25 jaar en viert dat met onder meer een tentoonstelling, een reprise van het Image & Sound-festival en een filmprogramma met 25 titels. Het is een mooie lijst.

Remake 13: Joaquin, Tobey, Heath of Leonardo?

Een Engelstalige remake van de geweldige film 13 (Tzameti) is wat mij betreft overbodig, maar het scheelt misschien dat regisseur Géla Babluani ‘m zelf gaat maken. Al is ook dat (zie George Sluizer en The Vanishing, zijn remake van Spoorloos) geen garantie dat het iets goeds oplevert. Volgens de New York Post zouden Joaquin Phoenix, Tobey Maguire, Heath Ledger en Leonardo DiCaprio in de running zijn voor de hoofdrol. Tja. Elk van hen zou het waarschijnlijk wel kunnen, maar het vooruitzicht van DiCaprio in die rol trekt mij eerlijk gezegd nog het minst.

Films die ik graag wil zien

1. Requiem
- van Hans-Christian Schmid, maker van het mooie Lichter (of Distant Lights); is deze week in première gegaan.

2. The Departed
- van Martin Scorsese, Amerikaanse versie van Hongkongse Infernal Affairs wordt in Amerika Scorsese’s beste sinds Casino (1995) genoemd; gaat 9 november in Nederland draaien.

3. The Science of Sleep (La science des rêves) (foto)
- van Michel Gondry, maker van Eternal Sunshine of the Spotless Mind, en alleen daarom al interessant; 23 november in première.

4. Inland Empire
- van David Lynch, schijnt even weird and wonderful te zijn als bijvoorbeeld Mulholland Drive; aangekondigd voor maart 2007.

5. Invisible Waves
- van de Thaise regisseur Pen-ek Ratanaruang, maker van onder meer Last Life in the Universe en alleen daarom al interessant; verschijnt over een paar weken op dvd.

Hou er maar mee op, cinema is dood

Martin Scorsese, Quentin Tarantino, David Cronenberg, Steven Spielberg, Hou Hsiao-hsien, Wong Kar-wai, Robert De Niro, Meryl Streep, Charlie Kaufman: ze kunnen er allemaal net zo goed mee ophouden, vindt webcolumnist Jeffrey M. Anderson, nu de nieuwe Jackass-film in Amerika de meeste bezoekers trekt. Citaat: ‘I’m sure many cineastes had the same reaction to this week’s box office list: cinema is now officially dead. The day Jackass: Number Two — isn’t it clever how the title is a reference to fecal matter? — becomes the most popular film in America is the day each of us ought to give up and become plumbers. (..) Throw in the towel, guys. It’s over. It doesn’t matter anymore. I’ll meet you at the bar, and I’m buying the first round.’ Lees de rest van de column hier.

Almodóvar gaat met Volver voor derde Oscar


De strijd om de Oscar voor beste niet-Engelstalige film kan interessant worden. Nu de meeste inzendingen binnen zijn (de deadline is maandag a.s.), kan alvast een voorzichtige balans worden opgemaakt. Opvallende titels zijn in elk geval Pedro Almodóvars veelgeprezen Volver (de inzending van Spanje), Pan’s Labyrinth van Blade II- en Hellboy-regisseur Guillermo del Toro (Mexico), Lunacy van Jan Svankmajer (Tsjechië) en 9th Company van Fyodor Bondarchuk (Rusland), over de oorlog met Afghanistan. Oja, en Zwartboek natuurlijk.

Eerste speelfilm speciaal voor iPod

Ik heb nog een goed werkende iPod die al weer enige generaties oud is (oftewel: een paar jaar) en ben daarom niet van plan snel een video-iPod aan te schaffen. Ook al is het nog zo’n hebbedingetje. Ik zal daarom niet ‘the world’s first feature film exclusively for the iPod’ kunnen bekijken zoals die bedoeld is. Rune, een film van Arayna Thomas en S.E. Kenlon, wordt omschreven als een ‘film noir-avontuur over een linguïst die de wereld wil redden’. De film is binnenkort (vanaf 10 oktober zo te zien) op de officiële site te downloaden en af te spelen op een 5e generatie iPod. Volgens de makers moet de film amuseren, onderwijzen en provoceren.